Anmeldelse af Os imellem fra Livet i dukkehuset 16. juni 2017

Anmeldelse af Os imellem af Wenche Thinnesen Vogtmann fra Bogrummet.dk 5/5 stjerner

Bogrummet.dk

Anmeldelse af Os imellem af Wenche Thinnesen Vogtmann fra Bognørden 6/6 stjerner Bognørden

Anmeldelse af Os imellem af Wenche Thinnesen Vogtmann fra Bookeater.dk 8/10 stjerner Bookeater.dk

Anne Cathrine Bomann – Agathe

Uddrag af Agathes lektørudtalelse

“Patienten Agathe bliver et spejl på hovedpersonens egen mislykkede tilværelse, men måske det alligevel ikke er for sent at engagere sig i livet. Bogen er overskuelig og hurtig at læse. Men på trods af dens enkelhed vil dens universelle tematik appellere til mange læsere.”

Michael Linde Larsen

DBC

Flot anmeldelse  af Agathe fra Book me up Scotty

Book me up Scotty

Anmeldelse af Agathe fra Julie The Book Cat 5/5 sjerner

Julie The Book Cat

Anmeldelse af Agathe fra Bogrummet.dk 5/5 stjerner

Bogrummet.dk

Anmeldelse af Agathe i Tårnby Bladet

Agathe - Tårnby

Søren Markvard

Tårnby Bladet

Flot anmeldelse af Agathe af Anne Cathrine Bomann fra Kig ind i bogens verden

Kig ind i bogens verden

Anmeldelse af Agathe af Anne Cathrine Bomann fra Bech’s Books – 4/5 stjerner Bech's Books

Omtale af Agathe og Anne Cathrine Bomann i Hillerød Posten

Hillerød Posten

Lars Ørlund – Den Serbiske Forbindelse

Portræt af Lars Ørlund i Euroman Euroman

Anmeldelse af Den Serbiske Forbindelse af Lars Ørlund på Litteratursiden.dk Arne Larsen

Litteratursiden.dk

Portræt af Lars Ørlund i Sorø Avis

Anmeldelse af Den Serbiske Forbindelse af Lars Ørlund på krimifan.dk krimifan.dk

Mie Hald – Dødsvalsen

Uddrag af Dødsvalsens lektørudtalelse “Æstetisk overrasker bogen med at frembringe fine billeder, og undervejs er også et par overraskende kærlighedshistorier. Genremæssigt er der elementer fra dark fantasy og islæt fra trivi-genrens kærlighedsromaner og skæbnefortællinger. Rammen fungerer, og alt i alt er bogen en lille underholdende perle at læse.”

Stine Veisegaard

DBC

Anmeldelse af Dødsvalsen 15. juni 2017

Karoline Bloch

Anmeldelse af Dødsvalsen 30. maj 2016 ”Dødsvalsen” af den unge forfatter Mie Hald er ikke mindre end fantastisk. Den formår at sætte tanker i gang om Døden, der ikke har fundet sted på samme måde før. Med en ny opfindsomhed får Mie Hald skabt endnu en illusion af Døden, denne gang i form af en teenager dreng, der egentlig ikke er så slem som han virker til. Med en blanding af spænding og  kærlighed, fanger bogen én i dens velskrevne sider. Det eneste der ellers kan blive sagt nu er: Giv dig selv tid til at læse den her bog, sæt dig godt til rette og nyd den! Sofie Hofmann 15 år

Indeks Retail A/S

Anmeldelse af Dødsvalsen den 9. maj 2016 Nena Skov

Interview med Mie Hald på eReolen.dk ereolen.dk

mie lilleMie Hald fortæller om sit forfatterskab og Dødsvalsen i Berlingske Tidende 2. august 2016 Læs artiklen her: Berlingske Tidende

Anmeldelse af Dødsvalsen den 22. marts 2016 Henriette Jensen

dinboganmelder.dk

Anmeldelse af Dødsvalsen af Mie Hald 15. februar 2016. 4/5 stjerner Camilla Kaya

Anmeldelse af Dødsvalsen den 5. februar 2016. Lars Flemming

Forfatter, Excited Reading

Anmeldelse af Dødsvalsen 4. februar 2016. Kirsten Bloch

Boganmelder, Læsehest med fantasy

Anmeldelse af Dødsvalsen den 4. februar 2016. 4/5 stjerner
Lunas Kaffekrog

Boganmelder

Anmeldelse af Dødsvalsen den 2. februar 2016. Anna er en 16-årig gymnasieelev, som gerne vil være noget ved balletten. Hun har mistet begge sine forældre og hendes storebror Tristan er hendes eneste slægtning. Han blev voldsomt hjerneskadet ved den bilulykke, der kostede deres mor livet, og bor nu på hospitalets neurologiske afdeling. Da han ikke kan noget selv, viser hans faste sygeplejerske Benjamin ham meget omsorg, det samme gør Anna, som dagligt besøger sin bror. På sine bedste dage taler Tristan en smule. En dag dukker en fremmed op på hospitalet. Han ligner en punker. Døden i skikkelse af den jævnaldrende teenagedreng Kritanta udfordrer Anna til trekamp. Hun skal vinde over ham for at redde sin bror og sig selv. Han flytter ind som udvekslingsstudent hos plejeforældrene og deltager som elev i hendes klasse. Anna anstrenger sig til det yderste. Hvordan tvekampene foregår og deres udfald skal ikke røbes. Bogen sætter tanker i gang om liv og død og svære valg. Sproget er ungt og ligetil, men de eksistentielle emner samt navnene fra mytologien og litteraturen viser dybden. Mie Hald er jævnaldrende med sin hovedperson og det er hendes debutroman. Flot og vedkommende bog. Jeg er sikker på vi kommer til at læse mere af hende.   Helga Berg

Forfatter

Anmeldelse af bogen: Dødsvalsen af Mie Hald. 4/5 stjerner I “Dødsvalsen” formår Mie Hald at indramme selve dødens ansigt. Det er som et voldsomt maleri hun ridser op, som en hæsblæsende action film og man mærker ikke at døden kryber under huden på en, mens man læser. At man lige til det sidste fatter sympati med det her forunderlige væsen “Døden” hun har skabt. “Håret var kort og farvet hvidt, det kunne ses på de sorte udgroninger. Bukserne var en smule stramme, et sølvbælte skinnede om livet på ham. Kæderne hang stadig i lommerne, øreringene var dog væk med undtagelse af den lange i venstre. Øjnene var lige vilde og skinnede som aldrig før. Vanviddet havde lagt sig en smule. Han havde en rød T-shirt på, en guitarkasse på ryggen. Jeg så lamslået på ham, da jeg uden egentligt at ville det, åbnede døren for døden.” “Dødsvalsen” handler om at indse ting og træffe svære valg i livet. Det er også et aftryk af virkeligheden, som den kan se ud, men mest af alt en fantastisk og fantasifuld måde at gribe verdens største og mystiske gåde om døden på. Jeg giver den 4 stjerner, og et tak fordi det gav stof til eftertanke og jeg følte et ægte gys, som jeg sent vil glemme. Dødsvalsen udkommer den 1 februar og du kan glæde dig til en rutchebanetur med døden ved din side.   Shirley Ankerstjerne

Forfatter

Anmeldelse af Dødsvalsen den 1. februar 2016. Susanne Hilligsø Sørensen

Boganmelder

Dødsvalsen af Mie Hald 4/5 hjerter www.hendejensen.dk

Artikel om Dødsvalsen og Mie Hald i Viborg Folkeblad den 14. januar 2016 Viborg Folkeblad

Lone Birgitte Ladekarl – Jordbærkjolen

Uddrag af lektørudtalelsen til Jordbærkjolen af Lone Birgitte Ladekarl “Bogen bærer præg af stor faglig viden. Det betyder, at flere af personerne bliver tillagt ret klare karaktertræk, så pointerne bliver meget tydelige. Der bliver dvælet ved de menneskelige relationer og de psykologiske aspekter.” Michael Linde Larsen, DBC

DBC

Anmeldelse af Jordbærkjolen af Lone Birgitte Ladekarl 1. juni 2016 Forsidebilledet på Jordbærkjolen forestiller en kvinde som balancerer på en lav mur med jordbærplanter nedenfor, mens et højhus skråner bag hendes ryg, som en advarsel om at hovedpersonen Tennas balanceren mellem virkelighed og løgne ikke er helt let. Tenna som er 27 år og pædagogstuderende giver førstehjælp til en kvinde Solvej efter en trafikulykke. Solvej har samme fødselsdag som hendes mor Mona og efterlod et net med jordbærmønster som en kjole, Tenna har haft som lille pige. Snart begynder Tenna at besøge Solvej på hospitalet, hvor hun ligger i koma. Derfor kan Tenna fortælle personalet, at hun er hendes datter. Mens Solvej ligger passivt hen, betror Tenna hende ting fra barndommen med den psykisk ustabile mor og fra pædagoguddannelsen, hvor hun også vikler sig ind i et spind af urigtige oplysninger om sig selv. Fantasien om Solvej får næring af Tennas besøg i hendes kunsthåndværkerhus. Som læser lever man sig ind i Tennas vanskeligheder i forhold til andre mennesker, som forventer noget af hende. Hun er formet af de ustabile og svingende forhold i barndommen, og vil skabe sit eget liv, men ligner ikke rigtig en mønsterbryder. Bogen giver stof til eftertanke og er velskrevet. Helga Berg

Forfatter

Pia Rydahl – Der brænder en ild

Uddrag af Der brænder en ilds lektørudtalelse

“En bevægende bog om et lille lukket samfund og de konsekvenser, hjerneskade har for en families sammenhold og de indbyrdes bånd… Flot autofiktiv debutroman, der nøje beskriver et lille lukket samfund og en families kamp for at forblive familie.”

Iben Jakobsen

DBC

Anmeldelse af Der brænder en ild i Tårnby Bladet

Der brænder en ild - Tårnby

Søren Marvard

Tårnby Bladet

Thomas Alexander Jensen – Angstens Besættelse

Uddrag af Angstens Besættelses lektørudtalelse

“Fin debut, med stærke vidnesbyrd fra “angstens land”, når læseren kuldegysende fornemmer, hvordan angsten kryber frem i alle kroge: “Jeg er bange for at dø / hele døgnet rundt / gad vide hvor længe et legeme kan holde til det.”

Carsten Güllich-Nørby

DBC

Digtet Natten II fra Angstens Besættelse af Thomas Alexander Jensen i bladet SINDSIND

SIND

Flot omtale af Thomas Alexander Jensen og Angstens Besættelse http://herninghfogvuc.dk/

Stina Hyllested Mikkelsen – Nulpunkt

Uddrag af Nulpunkts lektørudtalelse “Digte om en ung kvinde, der beretter om sit liv med stoffer, ensomhed og skiftende kvinder. For læsere, som holder af ærlig bekendelseslitteratur. (…) Digtenes læseværdighed skal findes i det uredigerede blik ind i et plaget kvindesind, råt for usødet.” Thomas Olesen DBC

Interview med Stina Hyllested Mikkelsen og hendes veninde Maria på TV2-Østjylland

TV2 Østjylland

Frank Hemmingsen – Sola Scriptura

Uddrag af Sola Scripturas lektørudtalelse “Underholdende debutroman, hvor jeg især synes godt om den spændende plot-ide med en kristen fundamentalistisk hævner. Kvalitetsmæssigt placerer bogen sig midt i strømmen af danske thrillere.”

Carsten Güllich-Nørby
DBC

Omtale af Sola Scriptura i gentofte.lokalavisen.dk gentofte.lokalavisen.dk

Sejrskild & Albrethsen – Forbrydelsens Kunst

Uddrag af Forbrydelsens Kunsts lektørudtalelse

“Underholdende mix af storbykrimi og psykologisk thriller, hvor især plottet, der foregår i den danske kunstverden er originalt og interessant. Lovende debut og måske starten på en serie…” Carsten Güllich-Nørby
DBC

Anmeldelse af Forbrydelsens Kunst fra Karoline Bloch den 16. juni 2017

Karoline Bloch

Anmeldelse af Forbrydelsens Kunst af Sejrskild & Albrethsen på Litteratursiden.dk

Literatursiden.dk

Anmeldelse af Forbrydelsens Kunst af Sejrskild & Albrethsen den 14. juni 2016 Finn Hansen

krimicirklen.dk

Anmeldelse af Forbrydelsens Kunst på Krimifan.dk Krimifan.dk

Anmeldelse af Forbrydelsens Kunst på Bliant.dk Claus Larsen

Per Betzonich-Wilken – Rejse til aristos

Anmeldelse af Rejse til aristos af Per Betzonich-Wilken på mitfyn.dk 5/6 stjerner Rejsen mod det bedste Beslutninger har betydning for, hvordan livet udvikler sig – især de forkerte Per Betzonich- Wilken: “Rejsen til Aristos” 132 sider,199 kroner, Forlaget Brændpunkt Omslaget minder måske mest af alt om noget fra en selvhjælpsbog for unge urbane professionelle, men det skal man ikke lade sig narre af. Per Betzonich-Wilkens roman “Rejse til Aristos” er intet mindre end en lille perle. Med humor og indsigt kredser forfatteren om de evige spørgsmål om livet, universet og alt det der – og han gør det uden at forfalde til pseudo-filosofiske banaliteter og udkogte speltsandheder. Vi har at gøre med en klassisk dannelsesroman. Vores hovedperson, Viktor, vokser op i 1950’erne på Frederiksberg med en bekymret mor og en maniodepressiv far. Så snart han er gammel nok, rejser han til USA for at prøve lykken som skuespiller. Det skal vise sig at være blot en af mange rejser, hvor Viktor jagter “det bedste”, som det oldgræske ord “aristos” refererer til. Som en godnathistorie Tonen i romanen er let og fortællende, som en godnathistorie eller et eventyr. Der er da også noget Klods-Hans’k over den unge Viktors naive optimisme på den første rejse. Den første rejsefortælling har dog ingen lykkelig udgang. Skuespillerdrømmen kasseres, og Viktor vender slukøret hjem til Danmark, hvor han begynder at læse idéhistore. Viktor finder også sammen med sin første og største kærlighed, Therese – eller rettere: Hun finder sammen med ham. Men i modsætning til eventyr er den eneste ene og det halve kongerige ikke nødvendigvis “det bedste” i Viktors virkelighed. Rastløsheden gør det svært for ham at kombinere kærlighedslivet og karrieren. Det er netop i dette spændingsfelt, at dannelsen tager form. Viktors beslutninger har konsekvenser. Konsekvenser, han ikke selv er herre over. Konsekvenser, han må lære at leve med, men som han oftest vælger flygte fra med endnu en rejse. Målet for odysséen kan måske virke diffus, til gengæld er selve rejsen særdeles interessant. Martin Seymour

mitfyn.dk

Max Madsen – Skriveren

Uddrag af Skriverens lektørudtalelse “Max Madsen har tidligere tilbragt en lang periode af sit liv i Latinamerika og er desuden latinamerikansk gift. Den viden formår han fornemt at formidle, og såvel personer som miljøet virker autentisk og beskrevet med stor kærlighed og indsigt.” Steffen Gordon Nielsen
DBC

Anmeldelse af Skriveren af Max Madsen 18. maj 2016 I en lille latinamerikansk provinsby sidder Pablo på posten som en af byen skrivere. Her hjælper han lokalbefolkningen med skriverier i øst og vest. Nogle svære end andre, nogle mere følsomme end andre. Han ender ofte med at være talerøret for befolkningen i deres ytringer og behov for hjælp. Pablos datter, Aurora, følger i sin fars fodspor og kæmper, dog i et andet erhverv, også for ytringsfrihed og lighed. Men pludselig går det hende uheldigt, hvilket bringer læseren ud på en flugt fra magtfulde positioner med motiver i indviklede edderkoppespind. Hvem kan man stole på? Skriveren er, som der står på bagsiden, en spændingsroman, der trækker læseren rundt i kamp, flugt og modstands situationer. Pablo og Aurora rejser sig som stærke personer og tager kampen op med snilde og list. For det enkelte menneske har svært ved at overvinde masserne – eller har de? Men denne spændingsroman er mere end blot. Den er også fyldt med kærlighed og mystik. Øreringe der forsvinder, og igen på mystisk vis dukker op flere tusinde kilometer væk, for så at vende tilbage igen. Rødt glas og store ørne, samt digte der aldrig er blevet udgivet. Og kærligheden spirer mellem Aurora og hendes egen forfatter, mens den samtidig viser sig i både Auroras og Pablos kærlighed til deres land, deres by og befolkning. Og ikke mindst til hinanden som far og datter. Stærke bånd trækker handlingen på kryds og tværs og skaber både forvirring og respekt. Skriveren var en meget speciel læseoplevelse, da jeg for det første ikke havde nogle forventninger overhovedet. Jeg havde ud fra bagsideteksten ikke rigtig dannet mig det store indtryk, og da jeg gik i gang med bogen, blev jeg flere gang overrumplet af den ret bratte velkomst til Pablos og Auroras univers, samt deres kærlighed til litteraturen og specielt Dante, Vallejo og Shakespeare. Tre forfattere som jeg selv har meget lidt kendskab til. Men det var som om at historien voksede med min læsning, og da jeg var kommet gennem de første kapitler, blev det svære og svære ikke at forblive i lænestolen fordybet i Max Madsens finurlige, romantiske og forunderlige roman. Men skønt den udviklende læseoplevelse, efterlades jeg også en smule lost. Det dog mest møntet på mig selv, da jeg ikke er sikker på, at jeg var skarp nok til at forstå og dermed fuldende læseoplevelsen. Jeg er nervøs for, at min oplevelse var overfladisk og umiddelbar, hvilket jeg har på fornemmelsen af, at Max Madsens værk absolut ikke er. Derfor er det også en rigtig svær roman at vurdere, hvilket de tre stjerner bærer præg af. Jeg vil anbefale alle til selv at læse Skriveren og danne sig et indtryk. Del meget gerne jeres oplevelser herinde, for jeg er nysgerrig efter at høre, hvad andre får ud af at læse den. Jeg har på fornemmelsen, at dette er en bog, der godt kunne ændre karakter, hvis jeg læste den igen – at den fordybelse, jeg så tydeligt efterspørger, vil kunne findes i min egen udvikling som læser. Det må være et projekt for fremtiden! Tak til forlaget og forfatteren for læseoplevelsen.   Nena Skov

Anmeldelse af Skriveren af Max Madsen den 13. februar 2016

Skriveren er en spændingsroman om livet i en lille latinamerikansk provinsby, hvor vi følger skriveren Pablo og hans datter Aurora, som fra hver deres udgangspunkt kæmper for befolkningens ret til at ytre sig.
Max Madsen er en dansk multikunstner, der er bosiddende i Sydamerika og netop har fået skrevet og udgivet denne roman. Underforstået, at det ikke er ham, der er skriveren, men derimod nogle helt andre.Hvis ikke Max Madsen var bosiddende i Sydamerika, ville jeg nok antage på forhånd, at det var modigt gjort at lade sin roman foregå der, men da det er fakta, er det blot med til at troværdiggøre romanen endnu mere.
Allerede ved 1. kapitel slår Madsen tonen formidabelt an ved at udvise flot sprogbrug og sans for de gode, fængende sætninger. Nogle gange sker det dog, at man som læser ryger ud af sproget, fordi man undrer sig over det, hvor det ikke giver mening i konteksten; men det behøver det jo heller ikke altid at falde totalt i hak.

Bogen handler om to ildsjæle, der har hver deres spidskompetencer, men som kæmper for en og samme sag: kampen for ytringsfriheden og demokrati. Pablo er byens skriver. Jeg kom selv til at tænke på en aka Erasmus Montanus eller faderen fra Kunsten at græde i kor, der med sit ordforråd “holder sammen” på byen og de forskellige begivenheder. Pablo er derfor hér byens lærde mand med det store ordforråd mere præcist. Datteren Aurora kæmper for de hårdtarbejdende minearbejdere – i strid modvind og ender med at gå undercover. Derudover går bogen selv meget undercover for læseren, da den har mange lag og vinkler over og under papiret og selve historiens hovedidé – og virkelige forfatter/synsvinkel.Skriveren er for dem, de skrappe og tålmodige læsere, der er til dansk litteratur, som har sit udgangspunkt i udlandet, her i Sydamerika, hvor mange danskere har været og kender miljøet og den politiske situation, og så har den klart også et publikum for dem, der har læst flere af de værker, som nævnes: Dante, Kierkegaard m.f. hvilke her krydses ind.Dette er set før, men det giver bogen et højlitterært touch til en vis grad, men af og til synes jeg, at citaterne forvirrer mere end de gavner historien, men der er jo selvfølgelig en mening med det fra forfatterens side.Personligt synes jeg, at bogen er lidt rodet og måske vil for mange ting på en gang, men jeg tager hatten af for ideen og rammen for historien.Det er ikke umuligt, tror jeg forsigtigt, at bogen kunne have eller få læsere i Sydamerika, men dette kræver selvfølgelig en stor indsats fra forfatter og forlag. Ikke mindst en oversættelse på spansk i første omgang. Hvem ved, Max Madsen må ud at finde forlag, der hvor han bor, og som tør satse.

– Et flot sprog i en historie med mange interesante lag og litterære henvisninger. Dette er en bog, der kræver opmærksomhed fra læserens side og skal altså ikke tolkes som hyggelæsning.

Lars Flemming

Forfatter

Anmeldelse af Skriveren den 2. februar 2016 ”I Skriveren er der tre skrivere. Den første er Pablo, som er skriver i et latinamerikansk land. Han hjælper folk som ikke kan skrive med at formulere og sende breve til myndigheder, men også kærlighedsbreve. Ind imellem påvirker han parterne og digter selv til og fra. Der er lune i skildringen. Hans datter Aurora er engageret i et alfabetiseringsprogram og med i en teatertrup. Hun arbejder for at forbedre forholdene for minearbejdere. Hun må flygte og skjule sig for dødspatruljen. I stedet bliver hendes far fængslet. I en periode fungerer hun som skriver i stedet for sin far. Ud over disse to hovedpersoner findes der en forfatter i Danmark. Han vikles mere og mere ind i sine personers liv, blandt andet samler han ind til minearbejderne. Det sker både ved kommunikation over internettet og ved mystiske tildragelser som øreringe, der skifter opholdssted og mest af alt forfatterens indlevelse i sine personer. Dantes Guddommelige Komedie, Kierkegaard og en latinamerikansk digter spiller også ind i handlingen. Forfatteren er skuespiller og har opholdt sig i Latinamerika. Ud over at beskæftige sig med kampen for minearbejderne og for ytringsfrihed handler bogen også om at skrive og forsvinde ind i sine personer og sin bog. Der er mange lag, forskellige handlingstråde, magiske elementer og litterære henvisninger. Bogen kalder på genlæsning, jeg er sikker på, nye ting vil stå klart og sproget er en nydelse. Jeg tror bogen især vil tiltale læsere af Allende, Marquez og anden magisk realisme.” Helga Berg

Forfatter

Artikel om Max Madsen og Skriveren i FavrskovPosten FavrskovPosten

JG Gylling – Smagen af Honning